Dag 3, de eerste echte dag werken met de zeehonden - Reisverslag uit Pieterburen, Nederland van Janneke Vries - WaarBenJij.nu Dag 3, de eerste echte dag werken met de zeehonden - Reisverslag uit Pieterburen, Nederland van Janneke Vries - WaarBenJij.nu

Dag 3, de eerste echte dag werken met de zeehonden

Door: Janneke de Vries

Blijf op de hoogte en volg Janneke

29 Januari 2013 | Nederland, Pieterburen

Hey iedereen :)
Vannacht lekker geslapen, onze kamergenootjes hadden vanochtend vispapjes dienst. Dan moeten ze al op half 6 opstaan, en om 6 uur klaarstaan om te beginnen. Wij mochten tot half 7 blijven liggen want wij hadden morning shift (ochtenddienst van 7:00 tot 16:00/17:00). Dus niet veel later mochten wij er ook uit. Nou daar begon ik dan mijn eerste echt dag, dit was vrij spannend. Want nu ging ik echt de zeehonden verzorgen! Ik liep mee met voerder en nog een verzorger. De voerder zijn de hoofdverzorgers en mogen eigenlijk bijna alles doen, behalve het werk wat de dierenartsen doen. Elke dag staat een voerder op een andere plek. Vandaag stond wij voornamelijk op de vliehorst, hier zitten nu alleen gewone zeehonden. Dit is ongeveer fase 2, in deze fase zitten de zeehonden die binnengebracht worden en niet ziek zijn maar alleen ondervoed. Deze zeehonden hebben geen ziekte anders gaan ze direct naar de quarantaine. Ze kunnen wel longwormen hebben maar deze spugen ze uit door een medicijn. Elke zeehond in de Vliehorst, is nog niet lang binnengebracht. Het zijn echt nog wilde dieren, ze blazen. Zetten hun snorharen op,bijten en krabben. En ja hun nagels en tanden zijn niet bepaald klein. Deze zeehonden zijn ondervoed ze krijgen alleen een vispapje. In dit vispapje zitten ook medicijnen en elke zeehond heeft een andere kuur.Als de zeehonden groeien en beter worden dan, mogen ze ook soms in het badje zwemmen. Als ze minder uitgeput zijn mogen ze altijd zwemmen. Zijn de zeehonden op zodanig gewicht en gezondheid, dan mogen zei naar een buiten of binnenbad. Wat ik vandaag duidelijk heb begrepen is dat de hygiene in dit bedrijf uiterst belangrijk is. Je hebt verschillende ruimtes waar zeehonden zitten en als je in een ruimte bent geweest moet je je meteen weer opkleden. In de kleedruimte en moet je bij een bepaalde kant naar binnen komen. Omdat je anders ziekte kan meebrengen. Dit pas een tussenstadium. Want ga jij een nieuwe ruimte in bijvoorbeeld de Vliehorst in, dan heb jij een nieuw setje ziekenhuiskleren aan: Een ziekenhuisbroek en t-shirt of trui. En je hebt je crocs aan. Dan mag je tot een bepaald punt lopen hier doe je nu alle spullen aan die bij de ruimte horen. Je doet eerst je haarnetje op, dan een mondkapje,en dan 2 paar handschoenen dan doe je blauwe schoentjes aan dan een overal en dan laarzen. Je mag ook niet de vloer aanraken met die blauwe schoentjes dus je moet meteen in de laarzen stappen. En alle spullen laat je daar. Of gaat meteen naar de speciale wasmachine die daar met special spul word gedesinfecteerd. Doe je dit in een andere volgorde anders heb je kans op besmetting. De ene voerder is hier strenger in dan de ander. Dan zet je alles klaar. Ik heb eerst toegekeken. Alle zeehonden werden eerst getemperatuurd. Ook elke zeehond heeft een naam, leuk hé! De voerder fixeerde de zeehond. Je pakt met een handdoek de zeehond van achter vast en klemt met je benen om het lijf en met je handen om de snuit. Deze beestjes hebben behoorlijk veel kracht in hun lichaam. En laten zich niet zo makkelijk pakken, ligt ook aan de zeehond! Elke dag worden de zeehonden in de Vliehorst, getemperatuurd. Dit is belangrijk zo kan je zien of een zeehond bijvoorbeeld extra medicijnen nodig heeft. Hierna gingen ze tubefeeding geven, hier kregen alle zeehonden tubefeeding. Deze kunnen namelijk nog niet zelfstandig eten. Deze tubefeeding houd in dat de voerder de zeehonden fixeert em tube in zijn bek stopt en de assisent de tubefeeding toedient. Tubefeeding word gedaan met een slangetje in een trechter, het slangetje gaat in de mond/keelgat van de zeehond. Eerst keek ik en daarna mocht ik zelf tubefeeden. De voerder deed de slang in de bek en ik moet het vispapje op teken in de trecht gieten, en dan een laagje. Daarin moet ik het medicijnen toegevoegen. (Plat gestampte medicijnen, poeder dus) Dan moest ik het vispapje verder en per stapje erin gieten, anders kan de zeehond namelijk stikken. Daarna hou je het bakje onder de tube en komt daar het overige in. Dit ze je meteen in water en dit word later schoongemaakt met afwasmiddel,chloor en in de desinfectiemachine gaan.Toen nog even de mondspray in de bek toedienen. Hierna gingen we de Vlierhorst schoonmaken. Dit was spannend, want omdat de zeehonden nog moeten rusten dus alleen slapen en eten. Zitten ze in een hok van 50 bij 50. En je moest in dat hok, het werd me eerst voorgedaan en toen vroeg de assistent of ik ook wauw. Zei vertelde me dat zei altijd de emmer tussen haar en de zeehond zet. Nou ze klom erin en de zeehonden reageerde heftiger dan verwacht, ze blaasde, krabben en beten in je laars. Nou ik had hier wel even mijn bedenkingen bij, dit was echt spannend. Want je kan in principe niet weg, want het hokken waar je in moet stappen. En ik hoorde dat bijna eerder wel al gebeten was. Nou met hoge moed stapte ik het hokje in. De zeehond bleef vrij rustig, totdat ik met mijn sponsje lang hem kwam. Toen sprong ie op het blaasde die. Je probeert met de klok mee schoon te maken,maar dit gaat lastig als de zeehond zich niet wilt verplaatsen. Uiteindelijk heb ik wel het hele hok schoongemaakt, maar moest wel steeds op de zeehond letten en op alles wat hij deed goed letten. Na het schoonspoelen. Waren wij klaar. Rond 11 uur had ik even pauze. Na het weer 100 x omkleden ging ik in de viskeuken helpen met schoonmaken, dit is ook een hele procedure. Hierna mocht ik gaan kijken bij de quarantaines. Deze eisen zijn nog strenger en hier moet alles naar gebruik grondig onsmet worden. Hier liggen de zeehonden in die erg ziek zijn tot doodziek. Ik heb gekeken hoe een puppy van een grijze zeehond geent werd en helemaal werd verzorgt. Daarna hebben we de zeehonden Scruba, Ghost en Ghorda gewogen. Ghost was 2,8 kg aangekomen. Dit is echt super want dat betekent dat hij is gegroeid en dat het beter met hem gaat. met 35 kg en een goede gezondheid worden de dieren meestal uitgezet! Toen hebben Eefje en ik alle binnenkommanden helemaal ontsmet.Hierna hadden wij een uur pauze, waar we heerlijk konden middageten in onze Campus. Daarna heb ik nog alle voorraden gecheckt.En daarna moesten de zeehonden in de vliehorst weer gevoerder worden. Na dit voederen heb ik in de viskeuken schoongemaakt met een Portugees, dit is dus alleen engels praten. En niet altijd even verstaandbaar.. Voor de rest ging dit heel goed. Ik was vandaag om 17.40 klaar. Ik heb net lekker Nasi gegeten,ik ga zo Pitch Perfect kijken, douchen,skypen met mijn lieverd en lekker optijd naar bed. Dit was een fantastische leuke en vooral interessante dag. Maar ik heb me nog nooit zo vaak op een dag opgekleed :) Morgen begint mijn morning shift weer om 7 uur.
Goodbye X

  • 29 Januari 2013 - 19:10

    Rianne:

    mmmmmhh klinkt lekker vispapjes......Kan me goed voorstellen dat je je een beetje als een visstick voelt met al die zeehonden bijtend in je laarzen.

    liefs Rianne

  • 29 Januari 2013 - 19:37

    Marjo Smeding (mams Van Janneke):

    Lieve janneke. lieve schat,

    Nou dat was me het dagje wel. Wat heb je veel gedaan vandaag en meegemaakt. Klopt het dat er geen verslag is van dag 2, eigenlijk je eerste echte stagedag op maandag 28 januari ? Geniet nog even van een paar uurtjes vrije tijd en luieren vanavond, morgen is het weer vroeg dag !

    liefs mams Marjo

  • 29 Januari 2013 - 21:19

    Karin Kanters :

    Leuk om te lezen, Janneke. Heel veel plezier daar!

  • 29 Januari 2013 - 22:40

    Yvonne Bok:

    Hai Janneke,
    Ik kreeg vandaag van je moeder de weblog door en dus ben ik meteen een kijkje komen nemen. Spannend wat je meemaakt en moet doen en vooral al die maatregelen mbt de hygiëne. Lijkt me een hele klus maar vooral ook heel boeiend om dit soort zaken nu eens echt van binnenuit mee te maken.
    Meid, laat je niet bijten, krabben door deze op het eerste oog 'lieverds', geniet er van en ik kijk uit naar je volgend verslag!
    Groetjes vanuit Heerlen,
    Yvonne

  • 09 Februari 2013 - 18:08

    Corrie:

    Hoi Janneke, jouw blogs zijn heel leuk om te lezen. En als de zeehonden met 35 kg worden uitgezet, betekent dat toch dat ze best zwaar zijn, als je ze moet fixeren, met voeren. Knap hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 28477

Voorgaande reizen:

03 April 2014 - 21 Augustus 2014

My journey and my dream in Indonesie

23 Juli 2013 - 31 Augustus 2013

Hoofd Animator, Camping L'Espade****

27 Januari 2013 - 05 April 2013

Stage Zeehondencrèche Lenie 't Hart

Landen bezocht: