Van Bali naar Borneo, Maleisie - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Janneke Vries - WaarBenJij.nu Van Bali naar Borneo, Maleisie - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Janneke Vries - WaarBenJij.nu

Van Bali naar Borneo, Maleisie

Door: Janneke de Vries

Blijf op de hoogte en volg Janneke

28 Mei 2014 | Maleisië, Kota Kinabalu

Woensdag 28 Mei:
Daar ga ik dan na 2 maanden in Lovina te hebben gewoond, ga ik het eindelijk het kleine rustige plaatsje verlaten. Ik heb hier een geweldige tijd gehad, maar ik heb nu ook weer zin in iets nieuws!
Mijn koffer ingepakt, uitgecheckt, afscheid genomen. En een laatste keer een super luxe ontbijt.
Om 9:00 uur werd ik opgehaald door de shuttle bus, ik heb maar 5 euro betaalt van Lovina naar Kuta, en dat is ongeveer een rit over heel Bali van ongeveer 3 uur.
Altijd een prachtige weg over het eiland, Bali is namelijk ontzettend groen. En al die schattige oude vrouwtjes die in de rijstvelden staan te werken met van die hele grote hoeden. Het blijft een leuk gezicht.
Rond 1 uur was in dan in Kuta, deze plaats staat bekent om het surfen. Echt iets voor mij, we kwamen Kuta binnen en meteen zag ik al winkels van Ripcurl, Quiksilver, Roxy, Volcom ik was meteen al happy. Na lange tijd niet meer in een grote stad te zijn geweest vond ik dit toch ontzettend leuk. Veel leuke winkeltjes, ik dacht meteen aaaaah shoppen!!! Ik heb me prima gedragen de afgelopen 2 maanden, ik heb alleen een bakje gekocht gemaakt van een kokosnoot en een paar armbandjes.
Na lange tijd rond gezuld te hebben met mijn koffer, was ik er wel weer klaar mee. Ik moest echt zo snel mogelijk een backpack vinden. Daar was ik dan beneyasa hotel, nog niet geboekt maar dat was geen probleem. Ik heb 6 euro betaald ik had een goede kamer, dicht bij het zwembad en ontbijt inclusief! Ik ben meteen het zwembad in gedoken en daarna mijn hostel geboekt voor in Borneo.
In de avond ben ik naar het strand gegaan, iets wat ik toch niet kon laten aangezien ik in Lovina elke avond op het strand was. Daarna sprak ik een lokale jongen aan om hem wat te vragen en we raakte in gesprek. Ik had verteld over dat ik een backpack wauw en hij zei dat hij me wel kon helpen.
We zijn eerst samen wat gaan eten bij een lokaal tentje, met heerlijk Aziatisch eten.
Daarna een hele zoektocht gehad, maar de juiste tas konden we maar niet vinden en we hadden heel Kuta afgezocht. Vond het wel een beetje sneu voor hem, maarja we hadden het ontzettend leuk.
Om 10 uur had ik dan eindelijk mijn backpack, voor maar liefst 12 euro en ook nog een mooie.
En mooie nieuwe Roxy slippers kon ze echt niet laten liggen.
Deze avond nog lekker gerelaxt en iets te laat naar bed gegaan!!
Donderdag 29 Mei
VANDAAG GA IK DAN EINDELIJK NAAR BORNEO.
Ja ik was heel excited en nu nog steeds aangezien ik deze blogg nu zit te schrijven in het hostel.
In de ochtend mijn gloed nieuwe backpack ingepakt. De backpack bleek nog groter te zijn dan de koffer, de koffer heb ik achtergelaten bij mijn vriend in Kuta. Aan het einde van mijn reis kom ik terug ik Kuta en neem ik een extra stuk ingecheckte bagage mee vol met souvenirs en surfkleding! Deze ochtend heb ik eerst nog even met een vriend bij een local etentje gegeten. Daarna heb ik een Taxi gepakt en ben ik naar het vliegveld gegaan. Ik was al vrij laat, maar zoals jullie mij al kennen geen haast. Na eerst eens 10 minuten te hebben lopen zoeken naar waar ik mijn bagage moest inchecken. Had ik eindelijk gevonden, bleek het dat ik nog net op tijd was om mijn bagage in te checken ik had nog precies 10 minuten over oké ik ben een beetje een geluksvogel.
Jullie raden het nooit, maar mijn backpack weegde 11 kilo, met mijn bergschoenen er nog bij in.
Ik was best wel trots op mezelf aangezien ik eerst een koffer had van 15 kilo met mijn bergschoenen aan mijn voeten, dan kan je wel zeggen dat koffer was een blok aan mijn been en ik had er geen problemen mee dat ik er vanaf was.
Als je Bali binnenkomt moet je betalen voor het visum, blijkt het dat je ook moet betalen om Bali te verlaten… Ja zo verdienen ze wel makkelijk geld! Maar gelukkig was ik wel nog netjes op tijd voor mijn vlucht naar Kota Kinabalu!!
Klinkt best cool hé Kota Kinabalu, ik zag het ook al overal staan werd er wel blij van.
Toen weer in het vliegtuig, wat ik eigenlijk veel te leuk vind, een beetje uit het raampje kijken, muziekje luisteren en vooral genieten en uitkijken naar alle vooruitzichten.
Nog even genieten van mijn pannenkoeken en melkthee, ja zo luxe is het tegenwoordig…
Zo slecht is mijn leven nog niet, helemaal niet zelf!
Op een geven moment vlogen we boven een prachtig rivier die kronkelend over het eiland ging, dat is de Kinabalu River de langste van het eiland. We vlogen overal allemaal gekleurde huisjes zag er zo vrolijk uit, echt verschillende soorten daken en daarna kwam ook nog een super mooie regenboog.
Borneo word ook wel het land van de wind genoemd ook wel Sabah genoemd!
Borneo is het 2 na grootste eiland van de wereld en bestaat dan ook uit verschillende delen.
Waaronder een Indonesisch gedeelte en een Maleisisch en de staat Brunei.
Eindelijk zetten ik mijn voetjes op Borneo, wat is dit gaaf en wat heb ik hier zin in!!
Op het vliegveld heb ik meteen een Nederlands Meisje ontmoet haar naam is Ilse, waar ik tot vandaag de dag nog steeds toevallig mee samen ben. Het visum hier in Maleisie was heel makkelijk, ik hoefde hier niet voor te betalen en kreeg dit meteen in mijn paspoort gestempeld.
Samen hebben Ilse en ik de bus gepakt naar central point, zei had een ander hostel dan mij dus gingen we apart verder, wel hadden we alvast onze nummers uitgewisselt. Toen ik op Central point was moest ik een taxi naar mijn hostel pakken, het was erg duur. Dus ik stond op het punt om te lopen toen de buschauffeur aanmoet om mij voor het hostel af te zetten. Nou prima hoor, achteraf weet ik pas waarom.. Maar daar ga ik zo op verder. Aangekomen in het hostel Borneo Global Backpackers! Het zag er gezellig uit en voelde me best thuis, ik lag in een Dorm-room met ongeveer 15 andere mensen. Je hebt minder privécie en minder rust maar je betaalt dan ook aanzienlijk minder. Toen ik wauw gaan eten, werd mij vertelt dat de buurt niet veilig was en dat er net een meisje beroofd was en de man een mes op zak had. Ik had dit hostel van Donderdag tot Zondag geboekt, ik voelde me hierdoor wel een stuk minder veilig. We moesten zelfs via de nooduitgang naar het restaurant. Nu weet ik dus ook waarom de buschauffeur mij niet alleen wauw laten lopen. Niet echt fijn, gelukkig heb ik hier weer een ander meisje ontmoet en wij zijn samen gaan eten. De buurt bleek totaal niet veilig te zijn, je kon niet eens alleen over straat lopen. Dat heb ik dan ook niet geriskeerd en ik ben elke keer met de taxi gegaan, maar de volgende keer toch liever een hostel veilig in de stad. Deze dag heb ik bedacht wat ik de volgende dag graag zou willen doen, eerst wauw ik de Mount Kinabalu beklimmen, dit is de 2 de grootste berg van Azie. Maar toen ik de prijzen had bekeken heb ik me toch wel even 2x bedacht en was het me dat niet waard. Daarna heb ik een tour geboekt bij het hostel, tours zijn veel duurder maar het was fijn om mijn eerste dag even niks te hoeven regelen. Toch wel warm zo’n dorm met veel andere mensen en alleen een ventilator, horror!

30 Mei:
Deze ochtend eerst even met een meisje geshopt die ik in mijn hostel had ontmoet, verschillende handige dingen gekocht zoals slotjes, een waterfles, universele adapter enzovoorts.
Daarna gingen we samen de Wildlife River cruise doen! We werden rond een uur of 2 opgehaald op Aziatische tijd. Daarna nog 2 uur met de auto en toen kwamen we aan bij de rivier, de reis naar de rivier was erg mooi ik had gehoopt Mount Kinabalu te zien maar hier was het te mistig voor. Eerst kregen we wat thee en koekjes en daarna gingen we op de boot. We hadden verwacht dat we neusapen zouden spotten, maar deze hebben wij helaas niet gezien. We hadden vooral langstaart en bruine makaken gezien en wat vogels maar meer ook niet. Daarna zijn we naar het strand gegaan en hadden we daar een buffet. Het was prachtig want de zon gister net onder en er liepen heel veel koeien over het strand het was een prachtig gezicht. Nadat ik had gegeten en 50 muggenbult rijker waren (met muggenspray op, muggen vitamine b tabletten, een broek en daarop muggenspray) prikten ze me nog op mijn benen ARGH… Deze dag had ik ook een regenponcho gekocht die uiteindelijk héél lelijk bleek te zijn een knal gele poncho niet tot mijn voeten kwam ik leek net een potlootventer maar hij beschermde me tegen de muggen 
Hierna hadden we een laatste bootcruise, en dit was voor de fireflies.
Er was een man op de boot die een speciale lamp had om de vuurvliegjes te lokken en er kwamen wel duizenden op af, dit was echt super geweldig!!
De waren overal op je kleren, in de boot. Ze volgende ons echt een zweefden helemaal boven ons. Dit was echt heel erg magisch!!!
Na een lange dagje heb ik al veel beter geslapen.
31 Mei:
Vandaag had ik afgesproken met het meisje van het hostel op naar het National Park te gaan van Mount Kinabalu, hier bleek prachtige Wildlife te zijn. Dus om 10 uur zouden we eigenlijk de bus hebben maar we moesten helaas tot 12 uur wachten. Toen we daar waren en we geluncht hadden waren we van plan om een trekking te gaan doen door het National Park. Alleen hier is het regenseizoen, dus het begon keihard te regenen waardoor het echt niet mogelijk is om een trekking te doen, Welkom to Borneo!!!! Wel hebben we een lift terug gekregen van een hele bus mannen die een bedrijfsuitje hadden dus dat kwam wel goed uit! Daarna hebben we heerlijk gegeten en geshopt in een van de grote shopping malls van Kota Kinabalu, ze hadden weer een Roxy winkel met prachtige jurken maar ik heb me ingehouden aangezien ik het ook allemaal moet meeslepen. Wel heb een hele mooie rok gekocht. Ook kreeg mijn vriendin het klaar om haar eigen truitje na het passen bij de kleren te gooien die weer terug in de winkel moeten. Dus hierna hebben we nog een uur naar haar truitje gezocht die uiteindelijk gewoon onder kledingkar lag. Deze avond hebben we op avondmarkt gegeten en hier werden echt de lekkerste verste delicatisse gekookt. Waaronder heel veel vis, deze nachtmarkt word ook als het beste restaurant van Kota Kinabalu gezien.
In de stad zelf waren gelukkig niet veel toeristen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 6984
Totaal aantal bezoekers 28469

Voorgaande reizen:

03 April 2014 - 21 Augustus 2014

My journey and my dream in Indonesie

23 Juli 2013 - 31 Augustus 2013

Hoofd Animator, Camping L'Espade****

27 Januari 2013 - 05 April 2013

Stage Zeehondencrèche Lenie 't Hart

Landen bezocht: