If you can dream it, you can do it... - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Janneke Vries - WaarBenJij.nu If you can dream it, you can do it... - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Janneke Vries - WaarBenJij.nu

If you can dream it, you can do it...

Door: Janneke de Vries

Blijf op de hoogte en volg Janneke

16 April 2014 | Indonesië, Lovina

Dear Friends and Family.
Ondertussen ben ik alweer een week in Bali en er is een hoop gebeurt afgelopen week. Dromen zijn voor mij uitgekomen deze week en dat wil ik graag met jullie delen..
Ik weet het is in een keer veel tekst, maar dit is een korte samenvatting van mijn GE-WEL-DIGE week.
Ik zit het continu uit te stellen om te schrijven, aangezien ik zoveel leuke dingen hier doe ook in de avond ik verveel me hier echt geen minuut.
Zondag 6 April:
Daar ging ik dan eindelijk naar mijn stage plek toe, vanuit Sanur werd ik opgehaald door een werknemer van het hotel. De rit naar Lovina toe duurde ongeveer 3 uur, voor mij totaal geen probleem want ik had genoeg te bekijken op de weg. Het is heel groen en de natuur is verschrikkelijk mooi. Alleen ze rijden hier ontzettend gevaarlijk, er zijn totaal geen verkeersregels behalve dat links moet blijven rijden en moet stoppen voor een stoplicht. Wat me wel opvalt is dat hier nauwelijks ongelukken gebeuren terwijl ze hier echt als gekken rijden. Ze halen zelfs in door te spookrijden, je hoort ze hier ook continu toeteren om elke vlieg haha. Mij verteld dat het anders ook echt niet mogelijk met het verkeer en dat je anders uren onderweg bent.
Uiteindelijk was ik dan in Lovina, en daar was het hotel met gouden letters opgeschreven: Melka Excelsior dolphin and wildlife resort. Ik zag toen al meteen hoe ontzettend luxe het was, iemand pakte mijn koffers en ik kreeg een drankje in mijn handen geduwd en werd naar mijn hotel kamer gebracht. We liepen al langs verschillende dieren zoals Chinese Muntjaks en een gaviaal. Toen kreeg ik mijn kamer te zien (zie foto’s). Nou ik moet zeggen ik heb het niet slecht te verduren met een tweepersoonsbed en een eigen badkamer en natuurlijk Airconditioning.
Daarna heeft een trainer mij rond geleid door het hotel. Er waren veel meer dieren aanwezig dan ik had verwacht, het heet natuurlijk ook een wildlife resort maar ze hebben dieren zoals: Aziatische klein klauw otters, parma walibi’s , neushoornvogels,kaketoes, alligators, Javaanse langoer, paarden en nog veel meer andere dieren. Maar natuurlijk ben ik hier voor de dolfijnen, maar dat legt niet weg dat ik het geweldig vind om door zoveel dieren omringd te zijn. Ook heb ik toen de dolfijnen gezien en alvast een beetje uitleg gekregen, de dolfijnen waren al aan het slapen. Hierna ben ik nog gaan eten met de trainer en ben ik uiteindelijk gaan slapen.
Maandag 7 April:
Mijn eerste stagedag, ik mocht deze dag om 9:00 beginnen, normaal begint de dag bij de dolfijnen rond een uur of 8. Eerst even een uitgebreid ontbijtje genomen en toen zo snel mogelijk naar de dolfijnen. Het is zo’n 1 minuut lopen vanaf mijn hotel kamer (y). Ik kon echt niet wachten wauw eindelijk mijn droom waarmaken. Daar waren ze dan wat zijn het ook prachtige wezens, ze kijken je echt aan en je ziet zo goed aan hun ogen emotie dat is echt heel vreemd. Eerst was er een show met de Aziatische kleinklauwotters, deze waren echt goed getraind en konden echt allerlei gekke kunstjes, zoals basketballen en over een ton rennen met een balletje in hun poot echt tot de gekste dingen waren deze kleine diertjes in staat haha. Best wel gek om ze zo te zien aangezien ik ze in de dierentuin ook hebt verzorgd, de kleinklauwotters heten City en Robin. Het resort heeft 5 mannelijke dolfijnen de namen van de dolfijnen zijn: Dewa, John, Gombloh, Rocky en Rambo.
Dewa en John worden voor de therapie gebruikt. Rocky en Rambo voor de show en Gombloh word momenteel nog getraind. De karakters zijn echt super verschillend, bijvoorbeeld Gombloh is heel eigenwijs en doet continu zijn mond open omdat hij vis wilt. Hij heeft totaal geen geduld en heeft veel energie. Dewa daar in tegen is rustig en houd ook heel erg van aandacht, hij laat ook echt alles toe daarom is hij zeker een goede voor de therapie. Rocky is aan een oog blind en maakt heel veel geluidjes, je hoort hem continu geluid maken, als hij aandacht wilt of eten dan hoor je hem altijd. Rambo is groter en ouder dan Rocky en houd ook erg van aandacht. Als laatste heb je nog John, hij heeft een rustig karakter en is ook erg lief ook John heeft aan een kant een slecht oog en geen tanden. Doordat hij geen tanden heeft kan hij zich niet goed verdedigen tegen Rocky. John is wel dominanter dan Rocky, want John is ouder en groter. Doordat er veel testosteron in het water zit hebben Rocky en John gevochten. Dus John heeft nu wat extra zorg nodig, en daarom word hij 3 per dag verzorgd. Hij heeft namelijk wat krassen op zijn staart, deze worden schoongemaakt met h202 water en met honing. Mijn eerste dag mocht ik meteen helpen met het verzorgen van John, ik mocht zijn staart schoonmaken en helpen met de honing toe te brengen. Naderhand werd mij vertelt dat ik de dolfijnen mocht aanraken, ze mocht voeren en met ze mocht zwemmen als het minder druk was met de klanten. Er zijn normaal veel therapie sessies, shows en zwemsessies. Het team is echt geweldig, ze zijn zo lief en aardig voor me en super gastvrij. Alles gaat hier zo anders maar is ook zo puur. De jongens hadden kokosnoten uit de bomen gehaald en ik moest ze proeven. Ze stoppen me hier vol met eten omdat ze willen dat ik alles proef. Als ik dan zeg dat het pittig is lachen ze me keihard uit. Mijn eerste dag was vooral veel kijken en fun maken, tijdens de pauzes hebben we met zijn alle gezwommen, gevolleybald en lol gemaakt. Ze schreeuwen en lachen hier continu heel hard, maar dat maakt het wel gezellig. Ook staat de muziek bij de dolfijnen altijd keihard aan , iedereen zit continu te dansen en mee te zingen. Zoals je al ziet het gaat hier heel anders in Nederland. Ook iedereen deelt het eten met elkaar en we drinken met zen allen koffie uit een mok. Hier is het ook gewoon normaal dat je met je handen eet. Steeds als ik dan netjes doe zeggen ze nee op zijn Balinees!! Het team van trainers bestaat uit 2 meiden en ongeveer 7 jongens. Het zijn allemaal lokale trainers, en een internationale trainer. Het team is super lief, gezellig en heel hecht. Toen er even tijd was nam een van de vrouwelijke trainers me mee naar een van de dolfijnen, de naam van de dolfijn is Dewa. Ik mocht met hem in het water, hem kusjes en aandacht geven. Ook heb ik echolocation mogen horen, ik moest met mijn hoofd in het water gaan liggen tegen de melon (voorste gedeelte van het hoofd) en toen hoorde ik de echolocation van de dolfijnen, het zijn een soort van hoge geluiden/tonen. Deze echolocation gebruiken ze bij de therapie om het proces te versnellen en de cliënt rustiger te maken. Normaal gebruikt een dolfijn dit op voorwerpen op te sporen in het water. Het was een bijzondere ervaring, het maakt je echt rustig. Het was echt geweldig, dolfijnen voelen als glad rubber maar ook heel zacht. Het was echt zo geweldig wauw ik mocht eindelijk bij de pracht dieren zijn. Uit eindelijk heb ik nog veel kusjes van Dewa gekregen en heeft ze me een paar gedragingen laten zien. Op het einde van deze dag zeiden de trainers tegen mij wil je een dolphin ride doen? Ik dacht ja wauuuuw dat is zo gaaf. Ik moest eerst in het water met de dolfijnen, daarna moest ik mijn armen spreiden en toen kwam de dolfijnen aangezwommen aan de ene kant Rocky en aan de andere kant Rambo. Ik moest de vinnen vastpakken en daar ging ik dan zwevend door het water, wauw wat hebben deze dieren kracht zeg. Aan het einde van de dag heb ik nog een privé show gehad en hebben we nog foto’s gemaakt en gedanst met de dolfijnen. Deze avond heb ik nog gerelaxt en de omgeving verkent.
Dinsdag 8 April:
Daar was ik weer bij de dolfijnen, heerlijk zo’n dagen in het warme Bali. Vandaag mocht ik meehelpen met een zwemsessie, dat betekent dat ik in het water de mensen moest begeleiden en uitleg moest geven over de dolfijnen. Dit was totaal niet erg, want ik moest alles voordoen dus inclusief: Kus, Dolphin ride, Dolfijn voeren, Dansen en de dolfijn laten klappen. Ik ben veel bezig in het water en dat vind ik echt super fijn! Vandaag heb ik ook mogen helpen met trainen. Deze avond heeft een trainer mee meegenomen naar Lovina Beach, dit strand staat bekent om de wilde dolfijnen, die ik binnenkort zeker een keer wil gaan spotten  Goed einde van de dag dacht ik zo 
Woensdag 9 April:
Vandaag heb ik weer mee mogen helpen met alles, ook voer ik vaker de dolfijnen bij trainingssessies. Deze avond was echt geweldig ik ben met een trainer opnieuw meegegaan naar Lovina Beach (5 minuten lopen). We zijn gaan zwemmen in het donker, zelf was ik een beetje bang want het was aan het onweren. Maar hij kende het strand, dus ja haha. Het voelt zo vrij, we hebben gewoon uren gezwommen in een warme zee die voor ons zelf was. Met kilometers verderop bliksem die insloeg het was echt zo prachtig om te zien. Net onze eigen jacuzzi, daarna hebben we nog een dolfijn gemaakt van zand op het strand en was de avond al weer om..
Donderdag 10 April:
Dit was mijn dag vrij van de hele week, dus heeft een trainer me meegevraagd om naar de Sekumpul waterfall te gaan. Hier zijn 6 watervallen en worden ook wel als de mooiste van Bali gezien, sommige zijn wel 80 meter hoog. Achter op de scooter (gevaarlijk wooow haha) gingen we dan op weg naar de watervallen. Eerst moesten we door een jungle om erbij te komen, het avontuur was me wel. Wauw het was echt zo prachtig we zijn echt uren gebleven. We zijn zelfs in een heftigere waterval gegaan, de trainer zijn if you never try, you never know. Gelukkig zei hij dat want het was een geweldige ervaring. Ook zijn we achter de waterval in de grot gegaan, en hebben we in de plas zelf gezwommen. Daarna hebben we lekker wat gegeten en heb ik echt 5 verschillende thee’s en koffie’s geproefd bij een lokaal tentje bij de watervallen. Na deze lange dag nog wat gerelaxt en naar bed gegaan.
Vrijdag 11 April:
Vandaag was echt een ontzettend gave dag, zoals andere dagen maar dan nog gaver. Ik heb vandaag namelijk voor de eerst keer helemaal alleen mogen trainen met een dolfijn. Na vaak geoefend te hebben met andere dieren, was het dan eindelijk zo ver. If you can dream it you can do it. Ik geloof het nog steeds niet wauw. Er was een therapie sessie bezig en tijdens deze sessie moet de andere dolfijn in hetzelfde bad ook getraind worden. Ze gaven me het emmertje en ik dacht neeee dit meen je niet, ik kan echt niet geloven hoe gelukkig ik was. Dat ik met zo’n intelligente wezens mag trainen wauw. Ik met Gombloh verschillende gedragingen geoefend, zoals target training met mijn hand. Ook heb ik hem sprongen laten maken uit het water en vanuit zijn achterflipper achteruit laten gaan in het water. Ik heb hem laten dansen en veel meer verschillende gedragingen uitgevoerd, ook heb ik bijvoorbeeld gezondheidscontrole uitgevoerd zoals zijn tanden bekijken en een volledige body check. Ik kan het nog steeds niet geloven, I am still dreaming? WOOOOOW, ik ben nu helemaal zeker van mijn zaak, dit is wat ik wil. Trainen met zeezoogdieren is zo geweldig.. I’m still amazed.
Ook had ik deze avond wederom een geweldige avond bij een kampvuur onder de prachtige sterrenhemel..
Ohja deze dag had ik ook ander goed nieuws, ik mag naar mijn stage op kennismakingsgesprek komen voor mijn eindstage in het Dolfinarium bij de afdeling Vinpotigen: Zeeleeuwen,Walrussen en Zeehonden. Deze plek is al voor mij gereserveerd en ik ben meegenomen in de stageplanning. WOOOOOOOOOW WHAT A AMAZING DAY <3
Weekend:
Wederom heb ik weer 2 geweldige dagen gehad bij de dolfijnen, veel geholpen met zwemsessies en Zondag zelfs 3 x alleen Dewa mogen trainen. Gewoon 3 sessies alleen met een dolfijn gehad wauw wauw wauww.. Zondag avond was ook echt zo geweldig, ik ben meegegaan met een trainer naar een strand waar we een groot kampvuur hebben gemaakt en een lokale jongen heeft uren voor ons gitaar zitten spelen en zitten zingen. De hemel was vol met sterren en een mooie maan, wauw wat is het hier prachtig echt niet te geloven.
Dinsdag 15 April:
Wederom weer een super gave dag gehad vandaag, morgen gaan we John naar een ander bad verplaatsen, ook gedragingen bestudeerd en ik ben moment het boek aan het lezen ‘’so you wanna be a trainer’’ geschreven door een andere trainer die hier werkt. Vandaag ben ik weer naar Lovina Beach gegaan met een internationale trainer, we hebben een geweldige tijd gehad en wauuuw wat was de vis heerlijk.

''All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them''



  • 16 April 2014 - 15:57

    Rianne:

    Lieve Janneke,

    Alles wat je schrijft klinkt even geweldig en dan is dit nog maar je eerste week van je stage. Leuk dat 1 van de dolfijnen John heet. Al lijkt ie volgens je omschrijving aan de ene kant (lief en rustig) wel
    op mijn John en aan de andere kant (slecht oog en geen tanden) gelukkig niet

  • 16 April 2014 - 16:03

    Rianne:

    Nu nog de rest van mijn berichtje, was blijkbaar weggevallen bij plaatsen.
    We volgen je verhalen op de voet! Geniet van alles! Heel veel liefs je grote zus.

  • 16 April 2014 - 22:40

    Mams Marjo:

    Heey lieverd van me,

    Dat is weer zo'n geweldig verhaal, ik dacht hetzelfde als Rianne, toch weer een vriendje John. Dat kan ook niet anders in ons gezin en onze familie. Zielig met een slecht oog en geen tanden. Ik snap alleen niet dat testeron in het water, dat is toch iets wat de dolfijnen dan zelf produceren ? Of hoe zit dat ?
    Super dat je op 1 dag eerst zelf een dolfijn mocht trainen, een 9 haalde voor je werkstuk over de voedingslijn van de reuze miereneter en bericht kreeg van het Dolfinarium om op gesprek te komen voor je eindstage. Echt geweldig voor je, je gaat er ook echt voor ! Een beloning voor de inspanningen die je er voor hebt gedaan. Ik heb gelukkig een steentje bijgedragen dat je ook stage kunt gaan lopen in het Boudewijn seapark in Brugge.
    Wat goed te horen dat er zo'n hecht team werkt en dat je leuke contacten met ze onderhoudt. Volgens mij wordt jij wel wat verwend door iedereen daar. Ben jij de enige stagiaire daar ?
    Ik kan niet de foto van je kamer ontdekken. Je moet echt die 2 foto's die je op face-book hebt gezet toevoegen. Die waar je die dolfijn (Dewa ?) een kusje geeft en die waar je met die dolfijn danst. Echt te gek, ik kon me er eerst geen voorstelling van maken wat dat betekende met een dolfijn te dansen, maar toen ik die foto zag snapte ik het meteen. Zo lieverd, op dit moment lig jij waarschijnlijk nog te slapen en is het voor mij al weer bijna tijd om naar bed te gaan. Zoals Rianne al zei, ik kijk ook steeds weer uit naar je verhalen en volg ze met spanning. Geniet vooral van alle ervaringen, you cannnnnnn, do it, enjoy
    heel veel liefs, xxxxxx tot gauw mams Marjo

  • 16 April 2014 - 23:11

    Yvonne Bok Heerlen:

    Hey Janneke,
    Wat een geweldige tijd maak jij door, om nooooooit meer te vergeten. Zo'n ervaringen zijn toch zeldzaam en om te koesteren!!
    Geniet er van en ik zie uit naar je vervolgverslagen!
    Kus, Yvonne

  • 18 April 2014 - 09:50

    Ben Derksen:

    Hoi Janneke,
    Leuk om te lezen hoe erg je het naar je zin hebt. Ik geloof j meteen als je zegd dat het geweldige ervaringen zijn en dat je dat nooit meer zult vergeten.
    Ik ben benieuwd naar je volgen bericht, groetjes en een helefijne leerzame tijd.
    Ben Derksen ,
    Docent dier, gedrag & Welzijn

  • 25 April 2014 - 18:43

    Anne Tackenberg:

    Hallo Janneke ik hoop dat je nog een keertje langs komt ik ben 7 jaar geworden. Ik hoop dat je het leuk hebt. Ik hou heel veel van jou, ik heb nu meivakantie en ben bij oma Rein. Van ons allemaal ook van Lena en papa en mama veel kusjes en nog veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1167
Totaal aantal bezoekers 28494

Voorgaande reizen:

03 April 2014 - 21 Augustus 2014

My journey and my dream in Indonesie

23 Juli 2013 - 31 Augustus 2013

Hoofd Animator, Camping L'Espade****

27 Januari 2013 - 05 April 2013

Stage Zeehondencrèche Lenie 't Hart

Landen bezocht: