2 Maanden stage in Bali bij de Dolfijnen - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Janneke Vries - WaarBenJij.nu 2 Maanden stage in Bali bij de Dolfijnen - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Janneke Vries - WaarBenJij.nu

2 Maanden stage in Bali bij de Dolfijnen

Door: Janneke de Vries

Blijf op de hoogte en volg Janneke

27 Mei 2014 | Indonesië, Lovina

Lieve allemaal,
Het werd maar eens tijd dat ik weer een verhaaltje ging schrijven, dit keer wel een lange mijn excuses voor de mensen die niet zo van lezen houden (voor één in het specifiek). Maar je moet toch wat, op facebook plaats ik vaker foto’s, aangezien foto’s soms meer zeggen dan duizend woorden. Maar voor de mensen die hier niet aan doen, speciaal een uitgebreid verhaal voor jullie.
Ik ben alweer 52 dagen in Bali, Indonesie.
Ja een beetje cliché, maar wat gaat de tijd toch snel als je het leuk hebt.
Eigenlijk had ik beloofd mijn blogg heel netjes bij te houden, maar ja ik ken mezelf en jullie mij gelukkig ook.
Eigenlijk is het vooral heel belangrijk dat ik hier geniet, en dan heel veel verhalen voor later heb.
Ik heb nu al vaker trainingssessies mogen doen!!!! Vandaag een hele sessie en ik mocht zelf kiezen wat ik wauw trainen! If you can dream it, you can do it. Ik kan een dolfijn trainen!
Even op een rijtje een paar leuke momenten die ik niet meer snel zal vergeten.
Ik zal beginnen bij mijn dolfijnen vriendjes, die ik stap voor stap heb leren kennen.
Net als mensen hebben ze ieder een specifiek karakter en zijn ze ontzettend slim.
Rocky ben ik ongeveer alle elke dag mee aan het spelen, de eerste keer was voor mij erg speciaal want ik ging bij hem zitten en rolde een bal naar hem toe en met het puntje van zijn neus rolde hij het terug. Ook als ik de bal in het water gooide kwam hij hem netjes terug brengen. Het lijkt net of hij hem apporteert, en zo kan je wel een uur bezig zijn met een balspelletje vaak is de dolfijn het zat en ik nog lang niet. Ook wilt hij continu knuffelen en aandacht, als ik op het punt sta om weg te gaan legt hij zijn hoofd op de rand van het zwembad en maakt hij hoge piep geluiden en blaast hij schuim uit zijn blaasgat, kijk eens hoe schattig ik ben krijg ik nog een beetje aandacht?! Ook is Rocky de jongste van het stel dus hij houd erg van spelen alleen hij is soms een beetje ruig. Bijvoorbeeld dat hij de bal vol met zijn neus uit het water gooit en soms komen daar ook wel eens tandjes bij kijken. Na 4 weken moest het er toch een van komen, ik denk dat Rocky me gewoon heel erg gaat missen en graag me een kadootje wilde geven…. Ja die schattige dolfijnen kunnen heel hard bijten! Verschillende bijtplekken aan beide kanten van mijn hand, heel erg opgezwollen en blauw. Nu al weer bijna genezen, dus het komt helemaal goed met mij. Werken met dieren blijft nooit zonder risico’s.
Ik help vaker mee met zwemsessies, bijvoorbeeld met mensen die niet zo comfortabel in het water zijn of niet kunnen zwemmen kan ik hierin begeleiden. Ook train ik wel eens een dolfijn, zo heb ik vorige week bijvoorbeeld de eerste keer met fluitje getraind. Je geeft eigenlijk een fluitje als de dolfijn een gedraging goed doet, om het even heel kort uit te leggen. Ik heb nu al 3 dagen achter elkaar verschillende trainingssessies mogen doen met Rambo. Ik word nu opgeleid door een trainster die al in verschillende faciliteiten heeft gewerkt zei legt mij ook alles uit. Mijn eerste trainingssessie met Rambo waren de medical behaviours: Dat zijn Fluke present, je geeft een commando op het puntje van zijn kin om op zijn rug te liggen dan pak je zijn staartvin (Tail fluke) vast deze kan je controleren op van alles, deze oefening is vooral belangrijk omdat het bloed word getapt uit de aders van staartvin. Ook kan virtuel line-up doen, eerst stuur je met je rechter hand de dolfijnen naar de hand, dan laat je hem op zijn rug draaien en bij de voorbij zwemmen, hierdoor kan je vanalles bekijken zoals zijn fectoral fines, zijn genatals, zijn bellybutton etc. Ook kan ik back line-up doen dat ik zijn rug kan controleren op vanalles. Ook heb ik geleerd hoe ik hem op commando door het blowhole laat blazen, zo kan controleren of alles goed is. Ook zijn tanden controleren en zijn gastration. En dan heb je nog geleerd dat ik de dolfijn op zijn laat rollen en dan zijn ogen en vinnen dan controleren, met mijn vinger ga ik over zijn oog heen en de dolfijn moet met zijn oog mijn vinger volgen. Dat zijn zo ongeveer de medical behaviours, oefening baart kunst ik word er steeds beter in. Maar een dolfijn trainen is niet zo makkelijk als het lijkt, aan honderd dingen tegelijk denken en dan ook nog maar even de Engelse termen weten… Maar ik geniet van elke moment met deze beesten ze zijn geweldig. Deze dag heb ik nog een andere trainingsessie gedaan en eer gister weer een. Vandaag heb ik een hele trainingssessie met Rambo gedaan met medical behaviours en show behaviors, show behaviors zijn bijvoorbeeld tailwalk, een soort van moonwalk in het water. Sprongen, vocalication, dancing, highfive en veel meer . Vandaag is het alweer 25 Mei dat betekent dat Dinsdag mijn laatste stagedag is. Deze week krijg ik voornamelijk geleerd om een met een dier te kunnen handelen, dat betekent dat ik alles krijg geleerd wat je als trainer ook doet. Dus was al zei hiervoor met het dieren kunnen omgaan en trainen. Ook mag ik bij de zwemprogramma’s precies vertellen wat er gedaan moet worden,normaal bepalen de trainers dit terplekke maar dit is erg chaotisch. Dus ik zal de gasten vertellen wat er gedaan word zoals bijvoorbeeld we gaan nu een Dolphin Ride doen, je moet dit en dat doen. Dan hoeven de trainers zich alleen maar te concentreren op de dieren en gewoon de oefeningen te doen. Ook hebben ze hier een dierentuin en er moeten een paar veranderingen worden gedaan, dus deze week mag ik de veranderingen doorzetten zoals bijvoorbeeld andere bodemmaterialen voor dieren of ander voedsel. Een hoop verantwoordelijk, maar wel een geweldige laatste week.
Ook help ik wel eens met trainen in het water, bijvoorbeeld dan oefen je de zwemprogramma’s in het water met andere dieren die het normaal doen, soms met meerdere personen soms alleen.
Vorige week moest ik met Gombloh in het water, de kus op de wang oefenen.
Gombloh is nogal lomp en duwt keihard zijn snuit tegen je wang wat nogal pijn doet.
Dit dient wel wat samenwerking tussen mij en de trainer, want je wilt een dier zo goed mogelijk trainen. Waarin ik het grootste deel beslis of het dier het goed doet, maar de trainer moet de wistle maken zodat de dolfijn weet dat hij het goed doet.
De trainer geeft Gombloh het commando om naar mij toe te zwemmen, waarbij het het commando geef dat hij me op de wang een kus geeft. Hij moet dit heel voorzichtig doen en mag niet hard drukken ligt zijn snuit eenmaal op mijn wang. Vaker deed Gombloh erg lomp en dit voelde ik wel aan mijn wang na de training. Als ik voel dat hij het fout doet, moet hem negeren dus opdraaien vaker kust de dolfijn dan nog je door op je hoofd, de trainer geeft op het moment een commando dat de dolfijn terug komt bijvoorbeeld op het water slaan. Doordat hij het fluitje niet hoorde weet de dolfijn dat de gedraging niet goed is uitgevoerd, dit kan soms wel frustratie opleveren. Doet de dolfijn naar 3 keer nog steeds niet de goede gedraging kun je hem het beste een gedraging doen die hij goed kent, en daarvoor het dier beloond waar hij weer positieve beloning krijgt en dan weer de motivatie heeft om de andere moeilijkere gedraging beter uit te voeren. Als het dier voorzichtig je een kus op je wang geeft, krijgt hij een hele grote beloning en sluit je vaker een training af. Dit moet altijd positief anders heeft het dier een negatieve gedachte van een training.
Ook was ik laatst met John bezig, toen de trainster mij vertelde Enjoy your time here.
Ik mocht gewoon bij John in het zwembad blijven toen ben ik daar gaan zwemmen en de dolfijnen zwom mij aan mijn zijde, zonder dat ik hem aanraakte of lokte wat een heerlijk gevoel zo vrij en gewoon uit goed wil. Ik vind het belangrijk dat de dieren naar mij toe komen, want dit schept vertrouwen.
Na alle leuke verhaaltjes zijn er ook natuurlijk punten die ik minder vind, de werkdruk ligt hier ontzettend laag en dat vind ik jammer. Er is tussen het trainen door soms niks te doen, waardoor iedereen maar een beetje gaat chillen en lol gaat maken. Dat is soms erg leuk, maar elke dag keer op keer dan is de werkdruk voor mij echt te laag. Ik hou er wel van om volle bak door te werken en s’avonds heerlijk voldaan te gaan slapen. Maar ja het is Bali en alles gaat in de laagste versnelling.
Nou weer genoeg dolfijnen verhaaltjes!!!
Nou een paar leuke momenten op mijn vrij dagen:
In de avonden verveel ik me hier eigenlijk nooit, ik ben meestal op het strand met mijn vrienden, zittend bij het kampvuur met een smoothie. Meestal zingen we met zen allen en speelt iemand gitaar soms met jambe erbij. We kijken hier dan naar de zonsondergang en naar de sterren en kletsen wat.
Ja hier in Bali kennen ze geen stress, HEER-LIJK!
Ik ben nu ondertussen al naar 4 watervallen geweest: Sekumpul, Munduk, Git Git en Nunnung

  • 04 September 2014 - 22:29

    Deborah:

    Hai,

    Via google waar ik aan het zoeken was naar de stage op Bali met dolfijnen kwam ik op jouw reisverslag terecht. Het lijkt mij echt super om die stage te gaan doen, hoe heb jij contact gelegd met die organisatie?

    Groetjes Deborah

  • 27 November 2014 - 14:50

    Janneke:

    Beste Deborah,

    Je kan me het beste even e-mailen: jc.devries@live.nl

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 28485

Voorgaande reizen:

03 April 2014 - 21 Augustus 2014

My journey and my dream in Indonesie

23 Juli 2013 - 31 Augustus 2013

Hoofd Animator, Camping L'Espade****

27 Januari 2013 - 05 April 2013

Stage Zeehondencrèche Lenie 't Hart

Landen bezocht: